Training Apps

Suppailu eli Stand Up Paddling

piia suppailee

WhatSUP?

Kyllästyttääkö samat vanhat lenkkipolut? Oletko aina halunnut kokeilla surffaamista, purjelautailua tai vaikka leijalautailua, mutta vesi elementtinä vielä vähän arveluttaa? Oletko innokas murtomaahiihtäjä vailla sopivaa kesäharjoitusmuotoa? Tekisikö mielesi lähijärvelle fiilistelemään, mutta et omista venettä? Teetkö salilla paljon vatsarutistuksia ilman ihmeellisempiä tuloksia? Tuntuuko joskus, että kaupungin hälinä tai muu stressaava ja kiireinen ympäristö ahdistaa?

Jos vastasit yhteenkään edellä mainittuun ”kyllä”, oletko jo kokeillut suppailua? Suppailu, eli stand up paddling, on melontaa seisten ison surffilaudan päällä. Suppailu on simppeliä ja turvallista, kun tietää muutamat perusasiat. Oleellisiin perusasioihin kuuluvat mm. välineiden ominaisuuksien tunteminen, olosuhteiden huomioonottaminen ja arviointi, sekä muutama melontatekninen asia, jotta harrastaminen on hauskempaa, helpompaa ja terveellisempää. Perustaidot opittuasi voit hankkia omat välineet ja meloa melkein missä ja milloin vain, tai halutessasi voit jatkaa harrastamista vuokralaudalla turvallisesti ohjatuilla tunneilla sekä retkillä. Perusasioita oppii esimerkiksi sup intro- tai alkeiskursseilla.

Suppailu on matalan kynnyksen vesilaji, joka sopii kaikille. Laudalla voi meloskella leppoisasti rannan tuntumassa tai retkeillä pidempiä matkoja eväiden ja kameran kanssa.

Lajissa voi myös kilpailla muita vastaan lyhyen sprinttikisan tai pidempien matkakisojen muodossa tai treenata lihaskuntoa ja tasapainoa laudan ja veden luonnollisella epävakaalla alustalla. Myös jooga järvimaisemissa on mainio laji sekä keholle että mielelle. Sup-laudalla voi toki meloa myös surffattaviin aaltoihin, mutta se vaatii jo hieman alkeiskurssia enemmän kokemusta.

Suppailu on tehokasta koko vartalon treeniä, jossa erityisesti keskivartalon voima paranee. Lisäksi tasapaino ja mm. jalkapohjan tukilihakset vahvistuvat lähes huomaamatta. Erityisesti ensimmäisten suppailukertojen jälkeen moni tuntee kropassaan, että jotain on tullut tehtyä. Melonta on myös sydänystävällistä, se parantaa hapenottokykyä tehokkaasti ja kun tekee harjoituksen omiin lähtökohtiin nähden sopivalla tasolla, kunto paranee taatusti.

Kun melonnan perustekniikka on kunnossa, liike pysyy myös hyvin ergonomisena eikä ylikuormita niveliä. Mikä kuitenkin parasta, harjoittelussa ei keskitytä lopputuloksiin, peilikuvaan, mittanauhaan tai sekuntikelloon, vaan maisemiin ja jokaiseen hetkeen vuorollaan. Se, jos mikä, on varsinkin kovaa treenaavalle usein virkistävää ja hyödyllistä vaihtelua!

Jos suppailu-harrastuksen aloittaminen kiinnostaa, et tarvitse muuta kuin keliin sopivan vaatetuksen (helteellä t-paita, shortsit tai bikinit, viileämmällä esim. juoksutrikoot, verkkarit tai tuulitakki). Etenkin ensimmäisellä kerralla kuivat vaihtovaatteet vähentävät jännitysmomenttia huomattavasti. Kannattaa varata paikka ohjatulta kurssilta ja lähteä nauttimaan huikeista kokemuksista loppukesän lämpimissä vesissä ja syysauringon maalaamissa maisemissa!

 

Piia Mäkinen

RYT200 Joogaopettaja (Vinyasa Flow, Yin)
Ylab pilatesohjaaja
FAF Personal Trainer
Liikuntaneuvoja (Varalan Urheiluopisto)

 

Tampereella ohjattua suppailua ja lisätietoja lajista tarjoaa SUPpaa Tampere.
http://www.suppaatampere.com
https://www.facebook.com/suppaatampere