Training Apps

MATKALLA HUIPULLE: Urheilusta elämäntapa

Nuori lupaava nyrkkeiliä

Nuori ja nälkäinen nyrkkeilylupaus, 17-vuotias A-juniori Muhammad Abdilrasoon laittaa nyrkkeilyn puolesta kaiken peliin kehässä ja kehän ulkopuolella. Tampereen Voimailuseuran nuori toivo poikkesi kesken kisakauden kylässä Training Appsillä kertomassa matkastaan kohti huippunyrkkeilijän uraa.

Sattuman kautta nyrkkeilijäksi

Vuonna 2011 lajin parissa aloittanut ja nopeasti menestystä saavuttanut Muhammad, ”Muhis”, kertoo nyrkkeilyn vieneen hänet täysin mennessään.

– Annan tälle kaikkeni. Aina sanotaan, että urheilijalla pitää olla varasuunnitelma takataskussa, mutta ei minulla ole, vielä ainakaan. Tällä hetkellä en pysty edes miettimään mitään muuta kuin nyrkkeilyä.

Vaikka ikänsä liikkunut ja jalkapalloon aiemmin panostanut Muhis kertoo nyrkkeilyn kiehtoneen aina, ei hän ollut erityisemmin etsiytynyt lajin pariin. Oikeastaan nyrkkeily löysi Muhiksen.

– Kaikki lähti liikkeelle yllättäen. Muutimme 2010 Turusta Tampereelle ja jatkoin alkuun täällä jalkapalloa. Yksi ilta lähdimme kaverin kanssa Nääshallille vähän painimaan. Nyrkkeilysalissa sitten mätkin säkkiä, mitään oikeasti osaamatta.

Paikalla oli kuitenkin sattumalta tamperelainen nyrkkeilyvalmentaja Ilkka Aalto, joka tuli juttelemaan ja kutsui TVS:lle kokeilemaan lajia. Siitä kaikki lähti salamannopeasti liikkeelle ja vajaassa viikossa Muhammad pääsi seuran päävalmentajan Askar Sarsenbayevin hoteisiin. Matka nyrkkeilyn maailmaan ja kova kiri huipulle sai alkaa.

Tiukkoja valintoja ja rautaista rutiinia

 Perheelle lajivaihdoksessa oli sulateltavaa, vaikka isä olikin jo aiemmin näyttänyt vihreää valoa nyrkkeilylle. Pikkuhiljaa ja osittain Muhiksen saavutusten seurauksena äitikin on oppinut hyväksymään lajivalinnan, vaikka kisoja tai treenejä vanhemmat eivät henno tulla katsomaan.

– Minulla on ollut yli 60 ottelua, eivätkä vanhempani ole olleet paikalla yhdessäkään. He ovat kuitenkin aina hengessä mukana ja se on minulle tärkeintä. Ylipäätään perheeni on suurena tukena urallani ja äiti esimerkiksi huolehtii kotona ruokavaliostani.

Vaikka rakkaus lajiin syttyi sekunneissa, huipulle tähtäävän urheilijan elämänrytmin omaksuminen on ottanut aikansa. Vaikeilta valinnoilta ei ole voinut välttyä. Perustreenit vaativat kurinalaista arjen hallintaa, johon oman lisänsä tuovat intensiiviset kisavalmistelut painonpudotuksineen. Tällöin kaikki keskittyminen on kanavoitava tulevaan koitokseen, ennen kevään 2014 EM-kisoja Muhis päätti muun muassa pitää kuukauden tauon sosiaalisesta mediasta.

– Voit uskoa, että otti raskaasti päähän, kun loukkasin edeltävällä valmennusleirillä selkäni ja hävisin kisat. Yksilöurheilijana kannan kuitenkin itse täyden vastuun suorituksestani. Vaikkei yllätyksiltä voikaan välttyä, tappiot motivoivat minua treenaamaan kovemmin.

Kovalla luotolla kohti huippua

Määrätietoiselle lupaukselle on laadittu pitkän tähtäimen suunnitelma nyrkkeilyn saralla. Vuoden 2013 historiallinen 6.sija B-juniorien MM-kisoissa avasi useita ovia uralla, mutta matka on vasta alussa. Vielä kuitenkin treenataan kasvun ja lihasten kehityksen ehdoilla. Nuorella nyrkkeilijällä treenien pääpaino on nopeuden kehittämisessä, joka on hyvä hioa huippuunsa varhain.

– Minulla on tavoitteena kehittyä huippukuntoon 20. ikävuoteen mennessä. Silloin haluan tehdä kovia tuloksia. Olympialaisiin olisi kiva päästä joskus.

Kaksi tai kolmekin kertaa päivässä treenaava Muhis nauttii erityisesti sparraus- ja pistariharjoitteista, joissa tekniikkaa kehitetään valmentajan tai vastaottelijan kanssa. Lisäksi fyysisen kunnon kehittyminen on joka kerta hyvin palkitsevaa.

– Omia vahvuuksiani on kuitenkin nöyrä asenne kehässä, lähden siitä, että vastustaja on aina kova. Ketään ei pidä aliarvioida.

Myös vankka usko omaan tekemiseen, valmentajan voimakas tuki, tuhannet treenitunnit sekä vasurin vahvat otteet tuovat varmuutta kehään.

– Kaikki lähtee kovasta itseluottamuksesta. Mikään ei ole vaikeaa, jos riittävästi uskoo itseensä.

Muhammadin vinkki blogin lukijoille:

– Hyvän alkulämmittelyn merkitystä ei voi liiaksi korostaa, se pienentää loukkaantumisriskiä ja treenistä saa premmin tehoja irti. Itse käytän puoli tuntia treenin alusta lämmittelyyn ja käyn jäsen kerrallaan koko kropan läpi päästä varpaisiin. Vaikkei kamppailulajien kanssa touhuaisikaan, kannattaa kokonaisvaltainen alkulämmittely ottaa osaksi omaakin treeniä suorituksen ja liikkuvuuden parantamiseksi.

Training Appsin sovelluksesta löydät monipuoliset video-opasteet alkulämmittelyihin. Tutustu esim. Kepin kera -lämmittelyyn tai nappaa vinkit selän ja jalan lämmittelyliikkeisiin.