Training Apps

Istuminen on uusi tupakka

Tiesitkö, että istumatyöntekijät ovat passiivisina jopa 90 % työajastaan – yhtä paljon kuin häkissä pidettävät apinat! Tiesitkö, että jo kahden päivän vuodelepo hidastuttaa verenkiertoa ja laskee verisuonten rasitusta niin paljon, että verisuonten toiminta muuttuu radikaalisti ja aiheuttaa mm. verenpaineen nousun.

Itse olen ollut liikunta- ja hyvinvointialalla jo lähes parikymmentä vuotta. Olen aina puhunut kuinka tärkeätä liikunta on terveyden kannalta, mutta olen joutunut muuttamaan ajatusmaailmani tältä osin täysin! Kysymys ei ole liikunnan terveellisyydestä, vaan siitä kuinka vaarallista liikkumattomuus ja istuminen on. Tällä hetkellä vähäinen aktiivisuus tappaa maailmanlaajuisesti enemmän ihmisiä kuin tupakointi! Se, jos mikä on karua tekstiä.

Laajan suomalaisen tutkimuksen mukaan energiansaantimme on tippunut selvästi kahdessakymmenessä vuodessa, kuntoliikunnan harrastus on kasvanut vielä selvemmin eli syömme vähemmän ja harrastamme kuntoliikuntaa enemmän. Näinhän sen pitäisi ollakin? Vai pitäisikö? Edellisistä huolimatta lihavuus kuitenkin vaan lisääntyy!

Ei ole kysymys siitä, että pitäisi lähteä lenkille, vaan pitää nousta ylös tuolista. Kuntoliikunnan harrastaminen on marginaalinen aika vuorokaudesta ja viikosta, eikä sillä ikinä saada sellaista vaikutusta energiankulutukseen kuin arkiaktiivisuudella. Tai miettikää itse, harrastat 3 kertaa viikossa liikuntaa, 75 minuuttia kerrallaan. Se tekee yhteensä reilut parisataa minuuttia, mikä tarkoittaa paria prosenttia viikon kokonaisajasta. 5 x 60 min viikossa tekeekin jo peräti 3 %. Pointti ei siis ole se kuinka paljon harrastaa kuntoliikuntaa, vaan se miten päivänsä muuten viettää.

Heti kun istumme alas, loppuu asentoa ylläpitävien lihasten aktiivisuus ja elimistö siirtyy pikku hiljaa ”lepotilaan”. Energiankulutus laskee ja elimistö siirtyy kulutustilasta varastointitilaan eli kun lihakset eivät tarvitse energiaa se siirretään rasvakudokseen varastoitavaksi. Pelkästään seistessämme joudumme käyttämään asentoa ylläpitäviä lihaksia, niin paljon, että elimistömme pysyy ”vireessä”, puhumattakaan siitä kun lähdemme liikkeelle.

Arto Pesola on kirjoittanut huikean kirjan ”Luomuliikunnan vallankumous”, joka hyvin konkreettisesti kertoo näistä liikkumattomuuden vaaroista. Asiasta on jo paljon kansainvälisesti tutkittua tietoa ja Arto itse on kirjoittanut väitöskirjan istumisen terveyshaitoista sekä terveyden edistämisestä arkiaktiivisuuden avulla. Kirja on hyvin havainnollinen, helposti ymmärrettävä ja sisältää meille kaikille erittäin tärkeää asiaa.

Luettuasi tämän, mieti ensin kuinka pitkään olet istunut ja todennäköisesti on jo syytä nousta ylös. Sen jälkeen aloita luomuliikunnan vallankumous, minimoi istuminen ja pidä myös läheisesi liikkeellä, varsinkin ikääntyvät ihmiset. Olen kuullut karua tekstiä vanhustenhoidon ammattilaisten arjesta, kun vanhuksella loppuu ulkona liikkuminen, niin voi vetää rastin seinään ja se on noin vuosi!

Lopuksi pari kylmää faktaa:

(Lähteenä Luomuliikunnan vallankumous, Arto Pesola)
• Suomessa leikki-ikäisistä ja alakouluikäisistä noin joka kymmenes ja yläkouluikäisistä noin neljännes on ylipainoisia.
• Yli kolme tuntia päivässä televisiota päivittäin katsovilla on sama painoindeksi riippumatta siitä harrastavatko he kuntoliikuntaa vai eivät.
• Viiden päivän vuodelevon jälkeen insuliinin teho on laskenut lähes 70 % ja verensokerin siirto lihaksiin on vaikeutunut huomattavasti. Verisuonten toiminta on huonontunut selvästi ja systolinen verenpaine noussut 7 %. Kokonaiskolesteroli on noussut 8 % ja veren rasvapitoisuus 35 %.
• Jokainen kahden tunnin lisäys päivittäisessä työnaikaisessa istumisessa on yhteydessä 5 % kasvaneeseen lihavuuden ja 7 % kasvaneen diabeteksen riskiin.
• Lihavuuden riski kasvaa 23 % ja diabeteksen riski 14 % jokaista kahta television katsomiseen käytettyä tuntia kohti huolimatta iästä, tupakoinnista, alkoholinkulutuksesta ja kuntoliikunnasta.
• Jokainen tunti reipasta kävelyä oli yhteydessä 24 % laskeneeseen lihavuuden ja 34 % laskeneeseen diabeteksen riskiin.

Samu Lescelius
Liikunnanohjaaja, urheiluhieroja, PT
Meidän Iloranta – kokonaisvaltaista hyvinvointia maaseudulla


JOS TARTTIS TEHDÄ JOTAIN,
LATAA ILMAINEN SOVELLUS:

Play App Store